Prezentujemy zestaw marzenie epoki „późnego Gierka” - hit eksportowy. Produkcja krajowa, prawdziwy „old school”, piękne wykonanie, przełom w jakości odtwarzania dźwięku.
Aby stać się niewymownie szczęśliwym posiadaczem takiego sprzętu, nie wystarczyło mieć pieniądze. Potrzebne były znajomości, szczęście i dużo, dużo cierpliwości. Wszystkie elementy toru akustycznego od "Zjednoczenia Przemysłu Elektronicznego UNITRA":
- Kolumny głośnikowe Zg-40 (Tonsil)
- Odbiornik Radiowy RADMOR 5102 HiFi Quasi Quadro
- Gramofon WG 1100fs Daniel
Kolumny głośnikowe: Zg-40 (Tonsil):
Duże trójdrożne podstawkowce w pełni spełniające normy hi-fi :). Dla wielu nieszczęśników okazały się pierwszym czynnikiem chorobotwórczym nieuleczalnego audiofilizmu. Bardzo solidna konstrukcja, sztywna 40 litrowa obudowa i masa ponad 20kg.
Przetworniki wreszcie lepszej jakości: 25cm papierowy głośnik niskotonowy GDN 25/40/1 pracujący z membraną bierną MB 25 o takiej samej średnicy. Słychać efekty zakupionych licencji od japońskiego Pioneer'a. Oparty o membranę bierną zwarty, niskoschodzący bas, pozbawiony wad bass-reflexu przypadł do gustu większości użytkowników. Zaawansowani malkontenci eksperymentowali dociążając membranę monetami, zmieniając charakterystykę najniższych tonów.
Regulowana sekcja wysokotonowa pozwalała na zmniejszenie o ok 3dB sprawność w zakresie najwyższych częstotliwości. Na przedniej ściance kolumn umieszczono tabliczkę z wykreśloną charakterystyką częstotliwościową – liniowość prawie jak w monitorach studyjnych. Dziwne, że dziś w opisach wielu o ponad 30 lat młodszych konstrukcji nie znajdziemy tego typu wykresów. Czyżby nie było się czym pochwalić?
Interesujące wzornictwo końca lat 70tych: drewno i metal, czerń i chrom, bardzo dobre wykończenie. Maskownica, owszem na wyposażeniu, jednak kolumny znacznie lepiej prezentują się bez niej.
Na minus: słaby głośnik średniotonowy – w rzeczywistości szerokopasmowy GD 12/5 i nie najwyższych lotów głośnik wysokotonowy GDWK 9/40 . Kabel głośnikowy (cienki) i wtyk starego typu nie gwarantowały optymalnego przesyłania sygnału, przy częstym podpinaniu i odpinaniu kolumn gniazdo się „wyrabiało”.
Dane techniczne:
Pasmo przenoszenia: 45Hz – 20kHz ±6dB
Moc nominalna 40W
Moc muzyczna 80W
Impedancja 4 lub 8om (zależnie od wersji)
Masa jednej kolumny 20kg
Galeria Tonsil Zg-40
Odbiornik Radiowy RADMOR 5102 HiFi Quasi Quadro:
Kiedyś najbardziej zaawansowany technicznie produkt ze stajni UNITRA. Wzorowy projekt i zachodnie podzespoły zaowocowały wysokiej klasy amplitunerem o bardzo dobrym brzmieniu. Najlepszy analogowy odbiornik radiowy wyprodukowany w Polsce. Zakłady Radiowe Radmor znane z produkcji elektroniki wojskowej podniosły poprzeczkę precyzji i jakości wykonania na nieznany wówczas poziom. Także modułowa konstrukcja i zachodnie podzespoły (np. tranzystory mocy TOSHIBA) wykorzystane na niespotykaną wcześniej skalę wyróżniały Radmora na tle rodzimej konkurencji.
Moc - prawdziwe 2x25W+ 2x15W (4om) z nadwyżką wystarczała do nagłośnienia „dużego pokoju” w M3 lub M4. Wzmacniacz wyposażono w system Quasi Quadro – taki „bajer” tamtych czasów. Dodatkowe końcówki mocy, tak zwany „tył”, miały za zadanie uprzestrzennić doznania słuchowe przez podłączenie dodatkowej pary kolumn. Niewielkie przesunięcie w fazie sygnału na „tył” w stosunku do sygnału sterującymi głównymi kolumnami (przód) intensyfikowało efekt.
Na wyposażeniu pierwszych odbiorników znajdowała się Indywidualna Karta Pomiarowa z wynikami otrzymanymi podczas strojenie amplitunera, na karcie widniał odręczny podpis pracownika gwarantującego poprawność pomiarów – prawdziwy High-End.
Ośrodek Wzornictwa Przemysłowego PTH w Warszawie na czele z prof. Grzegorzem Strzelewiczem nadał Radmorowi nowoczesny i estetyczny wygląd. Z czernią obudowy oraz zielenią podświetlenia analogowych wskaźników i sensorów kontrastowała czerwona dioda sygnału stereo.
Amplituner prezentował się bardzo elegancko, przy delikatnym nastrojowym świetle cieszył nie tylko uszy ale i oczy melomanów.
Właściciel Radmora w konfiguracji z kolumnami Zg-40 i gramofonem Daniel 1100fs byli nie mniej dumni od dzisiejszych posiadaczy niewspółmiernie droższych klocków.
Dane techniczne:
Pobór mocy - 130VA
Waga - 10,5 kg
Wzmacniacz:
Pasmo przenoszenia - 20 ÷ 30000 Hz
Zniekształcenia - 0,3%
Zakres regulacji barwy dźwięku - ± 12 dB
Moc znamionowa:
głośniki 2 x 4Ω (przód) - 2 x 25 W
głośniki 2 x 4Ω (tył) - 2 x 15 W
Wzmacniacz słuchawkowy 400Ω - 2 x 75 mW
Wzmacniacz gramofonowy (dla wkładek piezo i magnetoelektrycznych)
Dane techniczne Tunera UKF (65,5 - 73 MHz):
Zakres 65,5 - 73 MHz
Czułość użytkowa:
- stereo - 35 µV
- mono - 2 µV
Pasmo przenoszenia - 40 ÷ 15000 Hz
Zniekształcenia nieliniowe:
- stereo - 0,7%
- mono - 0,3%
S/N - 60dB
Galeria Radmor 5102
Gramofon WG 1100fs Daniel:
Kultowy odtwarzacz czarnych krążków. Piękny gramofon wyprodukowany przez Łódzkie Zakłady Radiowe Fonica (ŁZR Fonica). Konstrukcja metalowa, z drewnianym cokolikiem.
Pełna automatyka, sterowanie poprzez 6 sensorów. Jeden dotyk i 2 kilogramowy talerz rozpędzał się do zadanej prędkości a ramię samoczynnie wędrowało na początek płyty (do wyboru longplay 300mm i 250mm oraz 175mm singiel). Drugi dotyk i ramię delikatnie opadało na czarny krążek. Dzięki takiemu rozwiązaniu uszkodzenie igły czy zarysowanie płyty podczas „nastawiania” było niemożliwe, zaś wygoda użytkowania godna pochwały.
Ramię o małym oporze prócz regulowanego docisku posiadało regulowany anti-skating. Napęd paskowy, bez przekładni – cichobieżny silnik prądu stałego napędzał talerz bezpośrednio przez gumowy pasek. Aby zminimalizować wibrację, talerz wraz z połączonym do niego na sztywno ramieniem zawieszono na amortyzowanym sprężynowo wsporniku. Na straży równomierności obrotów stał neonowy stroboskop, bardzo przydatny gdyż z czasem pod wpływem starzenia się silnika lub uślizgu na tracącym elastyczność gumowym pasku napędowym obroty należało korygować.
Standardowo ramię wyposażano we wkładki magnetoelektryczne z rodziny Mf – bardzo tanie, niestety niskiej jakości. Diamentowe, sferyczne ostrza igieł wystarczały na wiele, wiele godzin ścierania „Tonpressów”, „Wifonów”, „Poltonów” czy innych „Muz”. Na pierwszą polską wkładka z igłą eliptyczną (charakterystyczna czerwona MF xxx) musieliśmy niestety czekać aż do końca lat 80-tych.
Gramofon odznacza się również trwałością, wiele egzemplarzy WG 1100fs Daniel do dziś umila wieczory melomanom. Popularny tuning w postaci wymiany polskiej wkładki serii MF na wkładkę Audiotechniki czy Ortofona znacznie poprawiał jakość odtwarzanej muzyki. Bardziej zaawansowani audiofile-majsterkowicze wymieniali również część okablowania.
Dane techniczne:
Prędkości obrotowe talerza 33 1/3 ; 45 obrotów/minutę,
Płynna regulacja prędkości obrotowej ≤± 4%,
Współczynnik kołysania dźwięku ≤± 0,15%,
Pasmo przenoszenia 20 ÷ 20 000 Hz,
Nierównomierność sygnałów w kanałach ≤ 2dB (przy f=1000Hz),
Przesłuch między kanałami ≤ -20dB,
Nacisk roboczy ostrza igły 10 ÷ 20 mN,
Masa 10,5kg
Pobór mocy 20VA
Galeria Gramofon WG Daniel 1100fs