Nowy użytkownik serwisu Nie pamiętam hasła

 

Muzyka powinna zapalać płomień w sercu mężczyzny i napełniać łzami oczy kobiet

 

      Ludwig van Beethoven

Filharmonie

Filharmonia Narodowa

01-08-2008
Filharmonia Narodowa
Filharmonia Narodowa
(fot. G. Rogiński)
Maestro Antoni Wit
Maestro Antoni Wit - Dyrektor...
Filharmonia Narodowa
(fot. R. Balcerzak)
Filharmonia Narodowa
(fot. J. Deluga-Góra)

Filharmonia Narodowa

00-950 Warszawa
ul. Jasna 5

 

Strona główna Filharmonii Narodowej

Repertuar

Bilety i Rezerwacja

 

Informacja o biletach - 22 55 17 128; 22 55 17 149
Kasy biletowe:
Sala Koncertowa - 22 55 17 130; 22 55 17 131
Sala Kameralna - 22 55 17 132

 

Dział Łączności ze Słuchaczami
22 55 17 125; 22 55 17 127; 22 55 17 128; 22 55 17 149; 22 55 17 188
bilety@filharmonia.pl

 

 

 

Dyrektor Naczelny i Artystyczny Filharmonii Narodwej

Antoni Wit

 

 

Pierwszy koncert w wykonaniu Filharmonii Warszawskiej odbył się 5 listopada 1901 r. w nowo wybudowanym gmachu. Orkiestrą dyrygował współzałożyciel Filharmonii, jej pierwszy dyrektor muzyczny i dyrygent Emil Młynarski, a jako solista wystąpił Ignacy Jan Paderewski. Filharmonia Warszawska w dość krótkim czasie osiągnęła wysoki poziom, przyciągając wybitnych artystów z całego świata. Już przed I wojną światową i w okresie międzywojennym stała się głównym ośrodkiem życia muzycznego w Polsce oraz jedną z ważniejszych instytucji muzycznych w Europie. Wystąpili tutaj niemal wszyscy słynni dyrygenci i soliści tamtych czasów, m.in. Claudio Arrau, Edward Grieg, Arthur Honegger, Vladimir Horowitz, Bronisław Huberman, Wilhelm Kempff, Otto Klemperer, Sergiej Prokofiew, Sergiej Rachmaninow, Maurice Ravel, Artur Rodziński, Artur Rubinstein, Pablo Sarasate, Richard Strauss i Igor Strawiński. W pierwszych latach powojennych Filharmonią Warszawską kierowali między innymi Olgierd Straszyński i Andrzej Panufnik. W styczniu 1950 r. dyrektorem i głównym dyrygentem został Witold Rowicki, który podjął się dzieła zorganizowania nowego zespołu. Pomimo trudnych warunków pracy, związanych z brakiem własnej siedziby (koncerty odbywały się m.in. w halach sportowych i teatrach), Orkiestra, dzięki staraniom Rowickiego, stała się wiodącym zespołem w Polsce.
21 lutego 1955 r. nastąpiło otwarcie odbudowanego gmachu przy ul. Jasnej. W tym dniu Filharmonia Warszawska otrzymała miano Filharmonii Narodowej. Nowa nazwa określała status najważniejszej instytucji muzycznej, jaki Filharmonia osiągnęła w Polsce.

W latach 1955-58 orkiestrą kierował Bohdan Wodiczko, wybitny muzyk i miłośnik muzyki współczesnej, z którym współpracowali między innymi Arnold Rezler i Stanisław Skrowaczewski. Skład orkiestry został zmieniony i powiększony. Był to pomyślny okres dla Filharmonii. Ogromne powodzenie, jakim cieszyły się wykonania muzyki XX wieku, doprowadziło do powstania w Filharmonii Narodowej Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień", który z czasem stał się jednym z najważniejszych festiwali tego rodzaju na świecie.
W 1958 r. Witold Rowicki został ponownie mianowany dyrektorem artystycznym i pierwszym dyrygentem Filharmonii. Stanowisko to piastował do 1977 r. Jako dyrygenci współpracowali w tym czasie Stanisław Wisłocki i Andrzej Markowski. W okresie sprawowania funkcji dyrektora przez Rowickiego zagraniczne wyjazdy koncertowe i występy w prestiżowych salach na całym świecie weszły na stałe do harmonogramu artystycznych działań orkiestry.
1 lipca 1977 r. dyrektorem artystycznym i dyrygentem Filharmonii Narodowej został mianowany Kazimierz Kord. Od początku swojej pracy z orkiestrą kładł on nacisk na wzbogacenie repertuaru, dzięki czemu w programie kolejnych sezonów artystycznych znalazły się nie tylko dzieła symfoniczne, lecz również oratoryjne i operowe. Nowym przedsięwzięciem był cykl koncertów "Filharmonia Narodowa prezentuje" nagrywanych na żywo i utrwalanych na płytach przez Polskie Nagrania. W latach 1979-90 stanowisko stałego dyrygenta Filharmonii Narodowej zajmował Tadeusz Strugała.

Od 1 stycznia 2002 roku Dyrektorem Naczelnym i Artystycznym Filharmonii Narodowej jest profesor Antoni Wit.

Dzisiaj zarówno Orkiestra Symfoniczna, jak i Chór Filharmonii Narodowej cieszą się popularnością i uznaniem na całym świecie. Zespoły odbyły ok. 120 tournées na pięciu kontynentach. Występowały we wszystkich najważniejszych salach koncertowych, gorąco oklaskiwane przez słuchaczy i chwalone przez krytyków muzycznych za doskonałe, charyzmatyczne wykonania. Uczestniczyły również w wielu prestiżowych międzynarodowych festiwalach, m.in. w Wiedniu, Berlinie, Pradze, Bergen, Lucernie, Montreux, Moskwie, Brukseli, Florencji, Bordeaux i Atenach, a ostatnio La folle Journée w Nantes (Francja). Orkiestra Filharmonii Narodowej bierze udział regularnie w Międzynarodowych Konkursach Pianistycznych im. F. Chopina i w Festiwalu „Warszawska Jesień". Nagrywa dla Polskiego Radia i Telewizji, polskich i zagranicznych firm płytowych oraz na potrzeby filmu. Artystyczne dokonania Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej bywały wielokrotnie nagradzane prestiżowymi nagrodami fonograficznymi, otrzymała m.in. Fryderyka 2002 w kategorii Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej za rejestrację dzieł Lutosławskiego, Meyera i Pendereckiego. W czerwcu 2003 roku zarejestrowała z udziałem Kun Woo Paika wszystkie dzieła Chopina na fortepian i orkiestrę (Decca), a we wrześniu światowe prawykonanie September Symphony Wojciecha Kilara (CD Accord).
W roku 2004 nagranie Pasji wg św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego (zarejestrowane w 2002 roku dla wytwórni NAXOS) w wykonaniu Orkiestry i Chóru Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Antoniego Wita otrzymało nagrodę Classical Internet Award oraz nominację do amerykańskiej nagrody Grammy. Natomiast nagranie Polskiego Requiem Krzysztofa Pendereckiego (NAXOS) w tym samym wykonaniu otrzymało nie tylko kolejną nominację do Grammy (2005), ale i japońską Record Akademy Award 2005 (Record Geijutsu). Zarejestrowane dla NAXOS w czerwcu 2005 roku wykonanie VIII Symfonii Mahlera zyskało najwyższe oceny światowej krytyki. Dwa nagrania, w których uczestniczyła Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod batutą Antoniego Wita otrzymały trzy Fryderyki 2005 (F. Chopin - Koncert fortepianowy e-moll op. 11, solista: Rafał Blechacz - Kronika XV Konkursu Chopinowskiego - w kategorii "Muzyka Orkiestrowa" oraz W. Lutosławski - Koncert na orkiestrę oraz Koncert wiolonczelowy, solista: Rafał Kwiatkowski - w dwóch kategoriach: "Muzyka Współczesna" i "Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej"). Nagrodzone nagrania ukazały się na płytach CD firmy DUX.
Obecnie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod batutą Antoniego Wita realizuje dla firmy NAXOS komplet nagrań z dziełami orkiestrowymi i oratoryjnymi Karola Szymanowskiego. Pierwsza z nich z Koncertami skrzypcowymi (solista: Ilya Kaler) i Nokturnem i Tarantelą uzyskała wyróżnienie brytyjskiego miesięcznika Gramophone w lipcu 2007 r.

Oprócz polskich artystów w Filharmonii Narodowej występowali znakomici artyści z całego świata, m.in. Hermann Abendroth, Martha Argerich, Vladimir Ashkenazy, Kathleen Battle, Joshua Bell, Teresa Berganza, Gary Bertini, Herbert Blomstedt, Aram Chaczaturian, Charles Dutoit, Philippe Entremont, Vladimir Fedoseyev, Rafael Frühbeck de Burgos, Philippe Herreweghe, Robert Holl, Nigel Kennedy, Evgeny Kissin, Gidon Kremer, Lang Lang, Felicity Lott, Mischa Maisky, Igor Markevitch, Kurt Masur, Yehudi Menuhin, Arturo Benedetti Michelangeli, Midori, Shlomo Mintz, Anne-Sophie Mutter, Dawid i Igor Ojstrachowie, Murray Perahia, Maurizio Pollini, Światosław Richter, Helmuth Rilling, Mścisław Rostropowicz, Gienadij Rożdiestwieński, Artur Rubinstein, András Schiff, Isaac Stern, Leopold Stokowski, Igor Strawiński, Henryk Szeryng, Arcadi Volodos i wielu innych.
Filharmonia Narodowa © 2007.

  Copyright © Audiofil.pl 2010
Kopiowanie lub rozpowszechnianie materiałów ze strony www.audiofil.pl bez uzyskania zgody zabronione.
Realizacja: Ideo
Powered by: Edito CMS