Opera Nova w Bydgoszczy
85-070 Bydgoszcz
ul. Marszałka Focha 5
Strona główna Opery Śląskiej
Repertuar
Bilety i Rezerwacja
Dział Promocji i Obsługi Widzów
tel. 052 325-16-55, fax 052 325-16-36
bilety@opera.bydgoszcz.pl
Kasa Biletowa
tel.: 052 325-15-55
wtorek-czwartek i sobota 15.00 - 18.30
niedziela 16.00 - 18.30
poniedziałek / piątek tylko w dniach przedstawień 18.00 - 19.00
Dyrektor naczelny
Maciej Figas
OPERA NOVA w Bydgoszczy - jedna z dziesięciu scen operowych w Polsce i jedyny teatr muzyczny na terenie Kujaw i Pomorza, należy do najważniejszych instytucji artystycznych regionu. Obecnie uważana przez artystów i znawców życia muzycznego za jeden z najambitniejszych teatrów operowych na kulturalnej mapie Polski.
Wszystko zaczęło się od Studia Operowego, którego pierwsze przedstawienie 21 września 1956 r. ("Flis" i "Verbum nobile" Moniuszki oraz "Wesele w Ojcowie" Kurpińskiego) dało początek odległej jeszcze w czasie państwowej operze której główną siedzibą był Państwowy Dom Sztuki przy ul. Gdańskiej 20, a przedstawienia odbywały się w Teatrze Polskim.
W marcu 1959 Studio Operowe przekształcono w Teatr Muzyczny Opery i Operetki a już 1 marca 1960 roku placówka ta została upaństwowiona. W 1963 roku utworzono własną orkiestrę (do tej pory korzystano z muzyków Filharmonii). W 1964 r. nastąpiła zmiana nazwy instytucji na: Opera i Operetka, w 1980 r. na: Państwowa Opera, natomiast w sezonie 1990/91 na: Opera Nova w Bydgoszczy. Opera w Bydgoszczy niemal natychmiast zyskała sławę miejsca, gdzie można bez przeszkód kształcić swój głos i zdobywać doświadczenia artystyczne. Tu odnosiły swoje pierwsze sukcesy i zaczynały wielką karierę: Barbara Zagórzanka, Bożena Betley-Sieradzka, Bożena Kinasz-Mikołajczak, Lidia Skowron, Monika Olkisz-Chabros jak też śpiewacy Józef Stępień, Florian Skulski, Bronisław Pekowski. Obok nich gościli najwięksi artyści operowi: Antonina Kawecka, Teresa Żylis-Gara, Wiesław Ochman, Bernard Ładysz, Bogdan Paprocki, Ryszard Tarasewicz i później, na nowej operowej scenie: m.in. Małgorzata Walewska, Adam Kruszewski, Ko Seng Hyoun.
Kolejne starania środowiska artystycznego doprowadziły do powstania jednego z najnowocześniej wyposażonych teatrów operowych. Jego oficjalne oddanie odbyło się w październiku 2006 r., kiedy bydgoska Opera obchodziła jubileusz pięćdziesięciolecia swego istnienia. Jest to imponujący obiekt, którego trzy kamienne kręgi malowniczo położone w zakolu Brdy, w bezpośrednim sąsiedztwie Starego Miasta, stały się jednym z symboli miasta. Jego autorami są: prof. dr arch. Józef Chmiel i dr inż. arch. Andrzej Prusiewicz.
W największym, I. kręgu, przeznaczonym dla publiczności, znajdują się:
* Sala kameralna, nosząca imię prof. Felicji Krysiewiczowej, animatorki życia operowego w Bydgoszczy po II wojnie światowej i niestrudzonej orędowniczki powstania w naszym mieście sceny operowej na 120 miejsc (składanych automatycznie), wykorzystywana dotąd jako sala kinowa przy projekcjach oper na DVD.
* Duża sala - o doskonałej akustyce, z amfiteatralną widownią na 803 miejsca, a imponujące rozmiary jej sceny (szerokość do 22 m, szerokość 25 m) jak również zainstalowane na niej najnowocześniejsze urządzenia techniczne sterowane komputerowo (system oświetleniowy, 4 zapadnie, scena obrotowa), stwarzają wspaniałe możliwości inscenizacyjne. Charakterystyczny panoramiczny portal sceny wysoki na 9,5 m. i szeroki na 18 m., z bocznymi wejściami prosceniowymi, rozbudowane proscenium, szerokie obejście widowni na wysokości szóstego rzędu, pozwala reżyserom i scenografom na śmiałe rozwiązania inscenizacyjne, wykraczające poza główna przestrzeń sceny.
Znalazło to potwierdzenie w niezwykle efektownych premierach ostatniej dekady. Stałą ambicją teatru jest pozyskiwanie znakomitych realizatorów i zapewne z tego powodu kolejne premiery OPERY NOVA przyjmowane są z wielkim uznaniem rzeszy melomanów, jak i fachowej krytyki. Przestrzenne wnętrza foyer służą także czasowym wystawom, związanym tematycznie z prezentowanymi spektaklami. Przedsięwzięciem, które najbardziej rozsławiło muzyczną Bydgoszcz jest stworzony w 1994 r. BYDGOSKI FESTIWAL OPEROWY.
Impreza dokonała rzeczy z pozoru niemożliwej: wniosła życie w budowany od lat 70.(!) gmach bydgoskiej Opery, natchnęła entuzjazmem ku temu projektowi władze, sponsorów i społeczność regionu Pomorza i Kujaw. BYDGOSKI FESTIWAL OPEROWY jest największym polskim przeglądem sztuki operowej i baletowej oraz doroczną prezentacją dokonań teatrów rodzimych i zagranicznych. Przez 14. lat Festiwal stał się imprezą o uznanej marce artystycznej- zaproszenie na występ przed bydgoską Publicznością przyjmowane jest przez zespoły jako swoiste wyróżnienie.
http://www.opera.bydgoszcz.pl
Dwa festiwalowe tygodnie to czas spotkań twórców, ludzi kultury z entuzjastami różnorodnych gatunków muzycznych: opery, operetki, musicalu, baletu edycje festiwalowe oraz znakomita forma promocji tych sztuk (repertuar poszczególnych edycji festiwalowych i goszczących zespołów na podstronie BFO).
Opera Nova w Bydgoszczy to dziś jeden z najnowocześniej wyposażonych polskich teatrów muzycznych, którego wielka scena stwarza wspaniałe możliwości dla realizatorów. Premiery w wykonaniu bydgoskiego zespołu, które w ciągu minionej dekady były tu prezentowane, należały do najciekawszych polskich dokonań tego gatunku: "Nabucco" (reż.R.Peryt), "La Traviata" (reż. B. Igesz), "Trubadur" (reż. M. Korwin) Verdiego, "Turandot" Pucciniego (reż. Weiss-Grzesiński), "Don Giovanni" Mozarta (reż. J.Stokalska), "Opowieści Hoffmanna" Offenbacha (reż. W. Zawodziński), "Carmen" Bizeta (reż. B.Igesz), "Mefistofeles" Boito (reż. T.Konina), "Hrabina Marica" Kálmána i "Tosca" G. Pucciniego i "Manru" I.J.Paderewskiego (reż. Laco Adamik), "Lakme" L. Delibes'a (reż. K. Kelm), "Czarodziejski flet" Mozarta (reż. Matthias Remus), "Pan Twardowski" (chor. M.Zajączkowski), "Madama Butterfly" (reż.Marianne Berglof). Tylko w bydgoskiej Operze obejrzeć można aktualnie wspaniałe opery jak: "Lakme" Delibes'a, "Mefistolesa" Boita czy "Manru" Paderewskiego czy sceniczną wersję oratorium "Mesjasz" (reż. R.Peryt) (więcej: podstrona Repertuar bieżący).
Od roku działa Centrum Kongresowe Opery Nova. Jego zadaniem jest organizacja i obsługa sympozjów, zjazdów, spotkań panelowych nawet dla 1500 osób. Umożliwiają to dwie sale widowiskowe w głównym gmachu Opery, sale "Fidelio" i "Manru" oraz 5 sal seminaryjnych wyposażonych we wszelkie wymagane przez najwyższy standard usług specjalistyczne urządzenia. Cały gmach Opery Nova jest klimatyzowany, izolowany akustycznie i przyjazny dla osób niepełnosprawnych.
http://www.opera.bydgoszcz.pl/